Waarom is het belangrijk om een online klantportaal te maken?

Online klantportalen kom je steeds vaker voor. Het is een handige tool die veel wordt ingezet in verschillende bedrijven. Hierdoor worden klantprocessen efficiënter en doelgericht ingericht.   

In deze blog vertel ik de voordelen van de online portals en hoe je deze kan toepassen voor je eigen bedrijf. 

Online klantportalen  

Een klantportaal is een online omgeving die die interacteert tussen een organisatie en klant. Hierin is de omging gepersonaliseerde en beveiligde web omgeving. Hierin komen verschillende datastromen komen bij elkaar, dit gebeurt door een slimme softwarekoppeling. Deze koppeling komt samen in één omgeving en dat is het klantportaal. 

Voor elke klant ziet de omgeving er anders uit. Het klantportaal maakt het mogelijk dat de klant zelf hun zaken kunnen regelen en inzien. Denk aan klantvolgsysteem ook wel een track-and trace genoemd. Dit is handig als er een pakketje is besteld dan kan je hem volgen. 

Een klantportaal maken is altijd maatwerk. Dat is ook logisch, want elke klant heeft andere wensen en behoeftes. Dierdoor is elk klantportaal uniek. De gebruikers hoeft maar één keer in te loggen en kan makkelijk relevante informatie inzien en zaken zelf regelen.  

Vaak worden klantprotalen ook wel client portal genoemd.  

Voordelen van een online klantportaal 

Er zijn veel voordelen om te noemen om een klantportal aan te schaffen voor jouw bedrijf. Het werk wordt efficiëntere ingericht. Denk maar eens hoe veel belletjes het scheelt om een abonnement zelfstandig aan te passen.  

Veel informatie is er te vinden in het portaal. Daardoor kan je makkelijk het antwoord vinden op jouw vraag. Als het antwoord niet meteen te vinden in kan er makkelijk contact worden gemaakt. Hierin zijn verschillende mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld een integratie maken naar email, telefoon of een chatfunctie. In de chatfunctie kan er gebruik worden gemaakt met een bot. Je kan instellen dat de bot makkelijk vragen kan beantwoorden. Als er de vragen te ingewikkeld worden kan er altijd later contact worden opgenomen met een medewerker.  

Hierin speelt de klantbeleving een grote rol. Zo zou je bij het instellen van deze tool kunnen instellen hoe je benaderd wilt worden.  Wil je aan gesproken worden met je of u. Om dit toe te passen heeft dit een positief effect op klantbeleving.