Binnen de retailsector is ERP retail software, voluit Enterprise Resource Planning software, een onmisbare tool geworden. Ook AI (Artificial Intelligence) wordt steeds belangrijker. De integratie tussen AI en ERP brengt enkele belangrijke voordelen met zich mee voor retailers. Beide technologieën vullen elkaar namelijk mooi aan. Bent u benieuwd hoe AI kan helpen om ERP-systemen te verbeteren? Lees dan snel verder want in deze blog gaan we hier dieper op in.
Wat is ERP / Enterprise Resource Planning?
ERP staat voor Enterprise Resource Planning. ERP software wordt door bedrijven ingezet om de verschillende bedrijfsprocessen in één systeem te kunnen integreren. Dit omvat onder andere inkoop, voorraadbeheer, productie, verkoop, human resources en financiën. Door al deze verschillende processen in één overzichtelijk en toegankelijk systeem onder te brengen, kunnen bedrijven hun activiteiten efficiënter beheren, stroomlijnen en automatiseren. Wilt u meer weten over ERP software en hoe deze software uw bedrijfsprocessen kan ondersteunen? De specialisten van TCOG vertellen u er graag meer over.
Wat is AI / Artificial Intelligence?
AI is de afkorting voor Artificial Intelligence. Deze computerwetenschap richt zich op het ontwikkelen van machines, applicaties en apparaten die intelligent gedrag vertonen. Ze kunnen mensachtige vaardigheden vertonen zoals plannen, leren en redeneren. Op deze manier kunnen ze allerlei complexe taken uitvoeren waarvoor eerst menselijke input nodig was. AI of Artificial Intelligence wordt in het Nederlands ook wel kunstmatige intelligentie genoemd.
Wat zijn de voordelen van AI in ERP?
AI kan in eerste instantie bijdragen aan een betere voorspelling van trends in de markt. Door middel van Artificial Intelligence kunnen ERP systemen de vraag van klanten voorspellen en daar vervolgens op inspelen. Dit leidt vervolgens tot een verbeterd voorraadbeheer omdat het voorkomt dat er te veel of juist te weinig producten op voorraad worden gehouden.
Daarnaast kan AI gegevens analyseren en op basis daarvan aanbevelingen doen om zo de bedrijfsprocessen te verbeteren en de efficiëntie te vergroten. Tot slot kan AI de klantervaring verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan chatbots of andere vormen van geautomatiseerde klantenservice zodat de klant direct een antwoord ontvangt op zijn of haar vraag. Kortom, AI en ERP kunnen samen veel voordelen bieden.